Alexey Bragin kommer till Sverige!

Moderator: Harteex

Post Reply

Intresserad av att komma på ReactOS konferens med Alexey Bragin i mitten av augusti?

Poll ended at Mon Aug 10, 2009 2:49 pm

Ja
2
67%
Ja - och jag vet lokal inte mer än 25 mil från Stockholm som vi kan använda
0
No votes
Nej
0
No votes
Hade velat men kan ej.
1
33%
 
Total votes: 3

User avatar
Jaix
Moderator Team
Posts: 838
Joined: Sat Nov 27, 2004 3:40 pm
Location: Sweden, Växjö

Alexey Bragin kommer till Sverige!

Post by Jaix »

Alexey Bragin kommer till Sverige i mitten av augusti (-09), vi undrar om det finns intresse för en "ReactOS Sverige konferens", i så fall behöver vi agera jättesnabbt, det är ju bara en två veckor tills dess, om vi ska kunna ordna med allt som behövs för en sån samling.

Kan du i så fall svara omgående så att jag kan se om det är värt det eller inte.

Dessutom vore det bra om vi kunde ordna någon lokal gratis eller för en mindre kostnad, känner du till någon i mälardalsområdet vore det jättebra.
Witch
Posts: 293
Joined: Thu Jul 24, 2008 12:30 pm
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Re: Alexey Bragin kommer till Sverige!

Post by Witch »

Hmm... hur gjorde kåren på Stockholm KTH för att fixa en Richard Stallman konferens för 2-3 år sedan?
Nån som vet hur eller vilka som fixade den konferensen?

Jag skulle kunna fråga ASUS Nordic chefen i Kista ( Stockholm, Akalla ) om man kan låna deras konferensrum på en vardag. Men det rummet rymmer bara 15-20 personer.

Det skulle också underlätta om man fick lite mera kött på benen om vad konferensen kan komma att handla om så att det blir lättare för mig att övertyga ASUS Nordic chefen varför man behöver låna deras konferensrum.

Som sagt jag är inte 100% säker på om jag kan fixa ett ja från ASUS Nordic. Beror på hur många personer som ska sitta och lyssna på Alexey, vilken tidpunkt samt vad det hela handlar om.
Witch
Posts: 293
Joined: Thu Jul 24, 2008 12:30 pm
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Re: Alexey Bragin kommer till Sverige!

Post by Witch »

Rent teoretiskt hur många personer finns det på ReactOS svenska mailinglista?
Jag försöker jämföra priser.
Witch
Posts: 293
Joined: Thu Jul 24, 2008 12:30 pm
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Re: Alexey Bragin kommer till Sverige!

Post by Witch »

Verkar inte finnas tillräckligt många svenskar för att hålla en sista-minuten-konferens. Alla är på semester och solar 8-)

Men i framtiden om man tänker ha nån stor informativ ReactOS konferens då verkar det smidigaste och billigaste sättet i Stockholm iallafall. Att ta kontakt med ett tekniskt universitet som KTH för bästa pris, jag kollade med dem andra stora universiteten i Stockholm dem tar fantasisummor. :o

Här är ett KTH exempel på deras dyraste alternativ för bästa samlingspunkt:
http://lokal2.timeedit.se/kth/resources ... rchResults
Lindstedtsv 5 Entreplan, D3
Beteckning: AB43:3/4334 BV
Region: KTH-Campus
Hus: Huvudbyggnaden
Adress:
Lokaltyp: Föreläsningssal typ B
Ägare: Lokalinnehavare, Central Administration (970-4)
Pris: Internt pris: 500 kr/timme
Externt pris: 750 kr/timme

Priset som presenteras här är avrundat till närmaste krona.
Minsta bokningsbara tid: 60 minuter
Antal sittplatser: 85
Handikappanpassad: Ja
750 kr/h * 6 h = 4 500 kr
4 500 kr / 85 personer = 53 kr/person

Så om ni planerar att hålla konferens nån annanstans i Sverige kolla med dem tekniska universiteten och se vad dem har för priser.

Annars kolla om Dreamhack är rätt forum för en ReactOS konferens. Finns visserligen mest gamers där men kan vara ett perfekt tillfälle att knyta kontakter på ett korrekt sätt. Med olika kända företag som håller till där varje år som Asus, FMV etc. etc.
User avatar
Jaix
Moderator Team
Posts: 838
Joined: Sat Nov 27, 2004 3:40 pm
Location: Sweden, Växjö

Re: Alexey Bragin kommer till Sverige!

Post by Jaix »

Witch wrote:Verkar inte finnas tillräckligt många svenskar för att hålla en sista-minuten-konferens. Alla är på semester och solar 8-)

Men i framtiden om man tänker ha nån stor informativ ReactOS konferens då verkar det smidigaste och billigaste sättet i Stockholm iallafall. Att ta kontakt med ett tekniskt universitet som KTH för bästa pris, jag kollade med dem andra stora universiteten i Stockholm dem tar fantasisummor. :o
...
Tack för hjälpen Witch,

synd att det inte verkar vara tillräckligt intresse för att köra en sista-minuten-konferens, vi får försöka att arrangera en mer ordinär konferens med lite mer tid för sveriges entusiaster och fösöka göra en lite större sak av det hela.

Vi kommer att avblåsa konferensen och hoppas på större uppslutning nästa gång.
Witch
Posts: 293
Joined: Thu Jul 24, 2008 12:30 pm
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Re: Alexey Bragin kommer till Sverige!

Post by Witch »

Istället för "lyxiga Nobel" konferenser kan man inte göra nånting litet istället. Som att anordna små workshops där folk som inte kan (som jag) :oops: får lära sig hur man gör för att:
  • installera ReactOS
  • testa ReactOS åt utvecklarna
  • använda Bug Tracking systemet
  • förbereda sig till att bli en ReactOS utvecklare
  • etc. etc.
Folk lär sig snabbare genom att se hur dem riktiga proffsen gör. Dessutom är det inte så många människor i världen som har tid att läsa till sig allt det här på egen hand, förutom dem som är naturliga IT talanger förstås då. Det är mycket lättare att inspirera folk genom show-and-tell än genom mängder av text på Internet.

Ju fler som förstår hur man kan hjälpa till praktiskt utan att vara en kod guru desto större genomslagskraft får man senare. Jag tror att den typen av aktiviteter som jag listade ovan kan intressera folk på DreamHack inte lika spektakulärt som Blizzard båset med StarCraft 2 visserligen. Men kan vara en bra metod att så ett frö i ungdomars huvuden.

Efter lite publicitet med DreamHack då blir det lättare att fånga den äldre och mognare IT-publiken hos Webmasternetwork.se då kommer ReactOS att explodera i Sverige. Många tunga bloggare från industrin hänger där.
Witch
Posts: 293
Joined: Thu Jul 24, 2008 12:30 pm
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Re: Alexey Bragin kommer till Sverige!

Post by Witch »

Glöm Dreamhack i framtiden jag var precis och besökte den i Stockholm Globen för att rekognoscera åt er. Att slita bort folk från sina WoW skärmar är som att försöka slita bort en flaska från en alkis. Dessutom var det inte ett särskilt intressant ställe att knyta kontakter med företag.

Det enda sättet man kan locka folk bort från sina skärmar är om man gjorde ett spel av ReactOS projektet som folk kan multiplaya och tävla i. Då kan man överträffa allting som händer runtomkring.
fireball
Developer
Posts: 358
Joined: Tue Nov 30, 2004 10:40 pm
Location: Moscow, Russia
Contact:

Re: Alexey Bragin kommer till Sverige!

Post by fireball »

Just for your info, I'm temporary in Sweden again. I'm there right now (near Gavle city), and going to be here for the coming week. If anything, please drop me an email / PM.
Aleksey Bragin,
ReactOS Project Lead
Witch
Posts: 293
Joined: Thu Jul 24, 2008 12:30 pm
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Re: Alexey Bragin kommer till Sverige!

Post by Witch »

Sorry Alexey for missing your post.

We Swedish people don't function and react normally when the weather reaches minus 10 to minus 15 Celsius degrees. We usually hibernate during winter in our futuristic cryogenic sleeping pods. :) The timers are set for defrost mode earliest May month.

What do you do here in Sweden anyways so often (2 times) are you having private conference meetings with the Swedish devs?
fireball
Developer
Posts: 358
Joined: Tue Nov 30, 2004 10:40 pm
Location: Moscow, Russia
Contact:

Re: Alexey Bragin kommer till Sverige!

Post by fireball »

We Swedish people don't function and react normally when the weather reaches minus 10 to minus 15 Celsius degrees. We usually hibernate during winter in our futuristic cryogenic sleeping pods. The timers are set for defrost mode earliest May month.
Haha, makes sense. But cheer up some activity in the forum, Sweden is big and technologically advanced, so it's one of the best places to push ReactOS and find new team members.

I go to Sweden to have fun and meet with our existing ROS team members.
Aleksey Bragin,
ReactOS Project Lead
Witch
Posts: 293
Joined: Thu Jul 24, 2008 12:30 pm
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Re: Alexey Bragin kommer till Sverige!

Post by Witch »

Yes I've seen many great technical people here much younger than me with GREAT potentials. The problem is that ReactOS has no public presence in Sweden to make those highly technical people look this way. So they invest their free time in not so meaningful interests instead.

If that unfocused interest and free time could be diverted towards ReactOS then the Swedish ROS force could be much more potent than today. I estimate that more than 99% of the available Swedish IT-brainpower isn't being activated today because of ReactOS' lack of public presence here and on the Internet.
fireball
Developer
Posts: 358
Joined: Tue Nov 30, 2004 10:40 pm
Location: Moscow, Russia
Contact:

Re: Alexey Bragin kommer till Sverige!

Post by fireball »

Witch wrote:ReactOS' lack of public presence here and on the Internet.
Since we are launching a new website soon, it could be the perfect moment to work on ReactOS's public presence over there.
Aleksey Bragin,
ReactOS Project Lead
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests