Vilka drivrutiner ska man använda då?

Moderator: Harteex

Post Reply
betatester
Posts: 23
Joined: Sun Sep 16, 2007 10:32 am

Vilka drivrutiner ska man använda då?

Post by betatester »

kommer in släppa egna eller ska man använda dom från sina hårdvaratillverkare?
ALiENiD
Posts: 2
Joined: Thu Aug 16, 2007 3:25 pm

Post by ALiENiD »

Vi kommer både ha egna drivrutiner för t.ex. grafikkort som stödjer VGA och VESA-standarderna, men annars är det vanliga Windows-drivrutiner som gäller från tillverkarna. Dock är stödet för närvarande inte så bra, men det är alltid värt att prova :)
Bubba
Posts: 14
Joined: Sun Nov 26, 2006 12:27 am
Location: Sweden

Post by Bubba »

Ang. DirectX.
Kommer ni göra egen ReactX drivrutin eller blir det så man kan köra MS egen DirectX när ni kommer ditt?
GreatLord
Developer
Posts: 926
Joined: Tue Nov 30, 2004 10:26 am
Location: Sweden

Post by GreatLord »

thanken är att man ska kunnan köra ms dx från windows xp eller högre i reactos, men tack vare ms eula måste vi utvecklare en egen från hela user mode till kernel mode. sedan är det bara drv som behöver stöd för dx. Det kommer, ReactOS DirectX callas för ReactX ;)
Wersaq
Posts: 2
Joined: Wed Oct 24, 2007 8:31 pm

Post by Wersaq »

Hej, finns de någon chans att vi kan spela direct x 10 spel i framtiden ? detta är något jag skulle vilja se i framtiden !
GreatLord
Developer
Posts: 926
Joined: Tue Nov 30, 2004 10:26 am
Location: Sweden

Post by GreatLord »

själv klart kommer directx 10 support till ReactOS men när det kommer kan jag inte säga, alla fall inte iår, jag jobbar med få ording på dxg.sys som är kernel driver för hela directx grafik/video/d3d hantering för närvarnade det ger hos i kärnan directx 1-9 support från till kärnan.

så här kan flödet se ut när ng program anorpar dx
dx.dll -> gdi32.dll -> win32k.sys ->
dxg.sys -> driver -> dxg.sys ->
win32k.sys -> driver -> dxg.sys ->
win32k.sys -> gdi32.dll -> dx.dll
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests