Köpa moderkort

Moderator: Harteex

Post Reply
whitelantern
Posts: 5
Joined: Fri May 13, 2011 12:33 pm

Köpa moderkort

Post by whitelantern »

Hej!
Jag funderar och sätta upp en burk med reactos. Men vilket op skall moderkortet klara?
Jag kollade nu på kort och hittade ett mini-itx (vill ha ett sånt kort) som har bra data (PRIME J4005I-C) men den klarar bara win10 står det.
Vad skall man köpa?
Harteex
Posts: 224
Joined: Fri Nov 26, 2004 9:21 pm
Location: Sweden
Contact:

Re: Köpa moderkort

Post by Harteex »

ReactOS är fortfarande alpha och kanske inte alls funkar på din hårdvara. Det bästa just nu är nog att köra det i en virtuell maskin snarare än att köpa hårdvara för det som bara kanske fungerar.

Om du ändå vill köpa något skulle jag nog rekommendera att köpa en något äldre dator (kanske en begagnad?) för att testa ReactOS. Moderkortet bör ju ha stöd för BIOS och inte bara UEFI, men kan vara så att de flesta nyare fortfarande har legacystöd för gamla BIOS, har inte jättebra koll där. Köper du en något äldre finns det ju större chans att det finns Windows XP-drivrutiner tillgängliga, vilket är det som ReactOS använder just nu.
ZPQ
Posts: 2
Joined: Thu Aug 10, 2017 9:20 am

Re: Köpa moderkort

Post by ZPQ »

Ja, jag vet att detta är ett gammalt inlägg men det kan vara intressant för andra.

ReactOS funkar finfint under ex VirtualBox men vill man åka "Bare metal" är det nog bäst att köra den på en Pentium4 eller liknande och en sån burk kan man skaffa nästan gratis idag.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests