Finnish ReactOS users/fans?

Moderator: Sami

Turja
Posts: 1
Joined: Tue Oct 04, 2005 5:54 pm
Location: Finland

Post by Turja »

o/

Onhan tätä ReactOS:in kehitystä tullut seurattua...
Grimmer
Posts: 1
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:27 am
Location: Vantaa, Finland

Post by Grimmer »

o/
Täälä myös yksi lisää :D
Kutter9
Posts: 8
Joined: Sun Dec 04, 2005 2:11 pm
Location: Finland

Post by Kutter9 »

Täälläkin yksi lisää
Sami
Posts: 143
Joined: Wed Jan 05, 2005 1:05 pm
Location: Finland
Contact:

Post by Sami »

Onkohan kukaan eksynyt vielä perustamilleni FRUG:in sivuille ?
http://koti.mbnet.fi/frug/ :!:

Ottaisin mielelläni vastaan kaikenlaisia kommentteja FRUG:in toiminnan käynnistämiseksi ja kehittämiseksi. Tarkoitushan on siis tarjota suomalaisille ReactOS käyttäjille yhteydenpitopaikka ja järjestää jossain vaiheessa myös jonkinlaista yhteistä toimintaa... kaipaan kovasti ideoita ja vapaaehtoisia kehittämään FRUG:ille suomen paras ReactOS aiheinen sivusto, joka tarjoaa ReactOS tietoutta myös niille jotka eivät ole kovin perehtyneet tietotekniikkaan eivätkä osaa englantia.

Tiedän että olen aikaisin liikkeellä, mutta en toki uskokaan että FRUG:ista tulisi hetkessä supersuosittu yhdistys. Tietysti FRUG:in koko olemassa olon edellytys on että ReactOS:ista saadaan jossain vaiheessa ulos riittävän vakaa ja käytettävä versio. Olenkin liikkeellä pitkällä tähtäimellä ja kehitän FRUG:in toimintaa pikkuhiljaa, kunhan vain saan muutaman ihmisen mukaan ideoimaan ja käynnistämään toimintaa.

Älä epäröi ottaa yhteyttä. Yhteystietoni löytyy FRUG:in sivustolta :D

- Sami Niemi / FRUG
Elianen
Posts: 2
Joined: Sun Jan 01, 2006 6:10 pm
Location: FINLAND, Oulu

Post by Elianen »

Täällä yksi suomalainen lisää o/

Olen foorumia puolisen vuotta lueskellut, ja testaillut ReactOSia muutaman kuukauden ajan.
User avatar
Jaix
Moderator Team
Posts: 838
Joined: Sat Nov 27, 2004 3:40 pm
Location: Sweden, Växjö

Post by Jaix »

Elianen wrote:Täällä yksi suomalainen lisää o/

Olen foorumia puolisen vuotta lueskellut, ja testaillut ReactOSia muutaman kuukauden ajan.
It's really difficult for me to understand what you my closest neingbour east of Sweden are saying, perhaps you should consider a native forum like German, Spanish, Portuguese, French, Russian, Italian, Polish, Czech and the Hungarian languages that already have their language specific forums.
/Moderator JaixBly
Sami
Posts: 143
Joined: Wed Jan 05, 2005 1:05 pm
Location: Finland
Contact:

Post by Sami »

Jaix wrote:perhaps you should consider a native forum
I have requested a Finnish forum from administrator, but he thinks it is not needed :(
hanski
Posts: 1
Joined: Tue Feb 21, 2006 9:37 am

Post by hanski »

Täällä yksi testailija lisää o/
julli
Posts: 7
Joined: Sat Jun 10, 2006 5:31 pm
Location: Finland

moi

Post by julli »

olen tässä seuraillut tätä foorumia jonkun aikaa, ja itsekkin sitten
päätin vihdosta viimein rekisteröityä.

Mielestäni ReactOS pitäisi toteuttaa kielitiedostolla tai kielitiedostoilla.
eli kaikki käyttöjärjästelmän kielikohtaiset asiat haetaan tiedostoista tai vastaavasti jotenkin.

sillon tämä käyttöjärjästelmä olisi erittäin helppoa kääntää aina uusille kielille erittäin helposti.
kuten myös aina uudet versiot joihin vain muokkaa kielitiedostoa
niin uudet kohdatkin muuttuvat suomeksi.
eikä tarvi jokainen kerta erikseen kääntää lähdekoodien seasta koko käyttöjärjästelmää hankalasti, ja todella hitaasti.

ja silloin ei tulisi ongelmaa kuten Microsoftilla, että valitettavasti tietyt suomenkieliset versiot toimivat huonommin kun englannin kieliset,
tämä johtui toden näköisesti siitä kun englannin kielistä tarvitsi jälkeen päin sörkkiä kaikkia koodejakin, että käännös onnistui.
Sami
Posts: 143
Joined: Wed Jan 05, 2005 1:05 pm
Location: Finland
Contact:

Re: moi

Post by Sami »

julli wrote:Mielestäni ReactOS pitäisi toteuttaa kielitiedostolla tai kielitiedostoilla.
Tietääkseni näin se juuri on ReactOS:ssa toteutettu :roll:
En tosin ole tarkistanut koodista asti, mutta seuraamalla keskusteluja on ollut siinä ymmärryksessä, että homma toimii nimenomaan niin, että kaikki käyttöliittymätason tekstit on parametroitu ja käännökset haetaan kielitiedostoista, riippuen kulloinkin käytössä olevasta kielestä. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
julli
Posts: 7
Joined: Sat Jun 10, 2006 5:31 pm
Location: Finland

Re: moi

Post by julli »

Sami wrote:
julli wrote:Mielestäni ReactOS pitäisi toteuttaa kielitiedostolla tai kielitiedostoilla.
Tietääkseni näin se juuri on ReactOS:ssa toteutettu :roll:
En tosin ole tarkistanut koodista asti, mutta seuraamalla keskusteluja on ollut siinä ymmärryksessä, että homma toimii nimenomaan niin, että kaikki käyttöliittymätason tekstit on parametroitu ja käännökset haetaan kielitiedostoista, riippuen kulloinkin käytössä olevasta kielestä. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

En ole itsekkään ehtinyt hirveästi tutkimaan lähdekoodeja,
mutta loistava juttu jos käyttöjärjästelmässä on tämä jo heti alussa huomioitu :)
Harbin
Posts: 3
Joined: Tue Jul 18, 2006 12:52 am

Post by Harbin »

Juuri rekkasin itselleni accountin tänne foorumille ;D
Tässä kokeilen että miltä tämä ReactOS näyttää ja "tuntuu"
Jepael
Posts: 8
Joined: Tue Aug 22, 2006 9:19 pm
Location: Tampere, Finland

Post by Jepael »

Tervehdys,

puolentoista ellen pari vuotta oon projektia seurannut, ja tajusin että täällä on nää foorumitkin. Ja oikein suomeksikin vielä.

Kyllähän se sitten pitää rekisteröityä oikeen, ettei vaan kukaan luule ettei suomalaiset oo jotain koomailijoita.

Itsellä ei myöskään taida olla kauheasti aikaa tuota testailla tai käännellä suomen kielelle, eikä Reactosia ole tällä hetkellä edes asennettuna mihinkään virtuaalikoneeseen.

Joka tapauksessa odotan mielenkiinnolla milloin projekti on siinä vaiheessa, että voi alkaa käyttämään tätä sekä töissä että kotona. Tuntuu vain jotenkin rajoittavalta, että tiettyjä työkaluja ja ohjelmistoja ei vaan tehdä kuin Windows-maailmaan. Pahimpana esimerkkinä erään mikroprosessorin kehityskortti, jonka softat valittivat Win98 käyttiksessä että nytpä en toimi koska käyttöjärjestelmä ei ole Win95.

Sitä paitsi jotenkin laiskottaa sen verran, että ei oikein jaksa kertarysäyksellä siirtyä Linuxiinkaan, vaikka Ubuntua vanhemmassa koneessa joskus kokeilenkin. Palomuurissa on OpenBSD ja serverissä on FreeBSD, koska hoitavat hommansa hyvin. Siksi haluaisin kovasti Reactosin desktoppikoneeseen, kunhan on riittävän kypsä.

Projektin katson olevan riittävän valmis, kun sen voi asentaa omille vanhemmilleen, eivätkä he tajua edes asiaa, vaan viikottainen weppisurffaus sujuisi kuten ennenkin, ja voi taas kadottaa yhden lisensoidun maksullisen softan maan pinnalta :)

Edelliseen liittyen siis katson suomenkielisen käännöksen erittäin tarpeelliseksi, vaikka itse en sitä käyttäisikään.

- Jani
Sami
Posts: 143
Joined: Wed Jan 05, 2005 1:05 pm
Location: Finland
Contact:

Post by Sami »

Tervetuloa Foorumiin Jepael,

Olen täysin samaa mieltä kanssasi suomennoksen tarpeellisuudesta, vaikka en itsekään sitä varmaan henkilökohtaisesti käyttäisi, koska olen tottunut englanninkieliseen käyttöliittymään.

Oletko muuten tietoinen, että olen perustamassa ReactOS:ille suomalaisten käyttäjien yhdistystä (tai jotain sen kaltaista) FRUG (=Finnish Reactos User Group). Olisiko sinulla kenties jotain ideoita FRUG:in kehittämiseksi? (linkki löytyy signaturesta)

Vielä kerran tervetuloa, ja toivottavasti viihdyt ainakin tällä foorumilla, vaikka et osallistuisikaan kehitykseen. :P
Jepael
Posts: 8
Joined: Tue Aug 22, 2006 9:19 pm
Location: Tampere, Finland

Post by Jepael »

Kiitoksia vaan :)

Ei mulla varmaan mitään uutta ja ihmeellistä ajatusta ole, mutta ehkä itse kaipaisin jotain selkeätä listaa tuetuista (tai miksei ei-tuetuistakin) piirisarjoista/korteista/lisälaitteista jne. Mun mielestä pidän hyvänä esimerkkinä tätä listaa OpenBSD:n laitetuesta.

Jos laitteen tuki ei sisälly kerneliin, tai laite ei muutoin ole mitenkään geneerinen (kuten USB hiiri tai näppäimistö), niin voisi olla linkkejä valmistajan ajureihin, tietty sillä oletuksella että ne toimivat suoraan ReactOSissa). Itse haluaisin kovasti saada VIAn piirisarjalla varustetun USB2-lisäkortin toimimaan ReactOSissa, ja onpa samalla PCI-kortilla jonkun muun valmistajan FireWire piirisarjakin. Täytyy kokeilla kunhan asennus ei jäisi jumiin näillä nurkissa lojuvilla romu-PC:illä.

Samaten kun kerran käyttöjärjestelmä ei itsessään sisällä mitään mielenkiintoista ohjelmistoa, niin sivustolla voisi olla joku osio missä on linkkejä muihin vapaan/avoimen lähdekoodin projekteihin, jotka toimivat ReactOSissa. Täällä voisi olla listattuna vaikkapa semmoisia softia kuten mm. VideoLan DVD- ja mediasoitin, CDEX audioripperi ja OpenOffice.

Varmasti SourceForge on tuttu monille, mutta kun vapaata softaa on muuallakin verkossa kuin SourceForgessa.

- Jani
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest