ReactOS sin fremtid, bør ReactOS enterlignes linux?

Moderator: LMH1

Post Reply
LMH1
Posts: 228
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:16 pm
Location: Norway

ReactOS sin fremtid, bør ReactOS enterlignes linux?

Post by LMH1 »

Jeg er blant de få som er aktive her på ReactOS og har noen fremtids ønsker når det gjelder ReactOS.

Hva mener dere, hadde dere byttet fra Windows XP/Windows Vista/Windows 7 når ReactOS blir mere stabil?
Når en Installallasjon CD image til ReactOS nåværende 0.3.11 er bare på ca 40-60 MB så er vel det litt lite? Selv med alle oversatte språk.

Skulle tro når ReactOS er mere ferdig utviklet så kommer kanskje ISO filen opp mot 200 mb.

Men ja en vanlig XP CD med SP3 er vel rundt 630 MB ca.

Syns dere ReactOS kunne ha vært bedre, om ReactOS hadde blitt en distribusjon (slik som linux?)
Slik at f.eks firefox, gimp, audiacity, openoffice, abiword, supertux, tux race, clamav, videolan etc..

Hadde fulgt med iso filen ferdig installert og klar til bruk? (slik at nedlasting/installering av disse programmene ikke er nødvendig?)
Snakker hovedsakelig om Opensource (åpen kildekode) og gratis programmer, som følger med de fleste linux distribusjoner.
Men det hadde vel vært bra om det hadde kommet en Kommersiell distribusjon også?

Slik at man betaler ca 100-200 kr og får et bedre produkt (tenker på noe tilsvaende som Mandriva powerpack) men er ikke låst til lisens annet en til per bruker.

I Norge tror vi ikke kan snakke om at mange har maskiner fra ca 1990 tallet, som har bare eller dårlige en 2 GB harddisk 400 mhz prosessor og 64 mb ram.

Hovedgrunnen (etter min mening grunnen for å velge ReactOS/Linux systemer er:)
[*]Full valgfrihet når det gjelder oppsett, endring av kildekoden etter egent behov etc.
[*]Lisensfri programvare (ved kjøp av fri programvare er man ikke låst på samme måte som hos Apple eller microsoft).
[*]Alle kan bidra å vidreutvikler programvaren.
[*]Valgfri donasjon (fleste anbefales å donere litt for å bedre vidreutviklingen).
[*]Mindre behov for å installere programvare etter installasjon (Microsoft/apple har forskjellig programvare på forskjellig medier f.eks office, works, autoruter & windows).
[*]Man kan kjøpe programvaren hvis man er litt lat, men da får man både bedre produkt med MP3, AVI, wma lisensering og med hjelp fra profesjonell aktør?
nite
Posts: 2
Joined: Tue Apr 21, 2009 10:40 pm

Re: ReactOS sin fremtid, bør ReactOS enterlignes linux?

Post by nite »

Litt sen reaksjon på posting, ser jeg, men jeg er ny her. Mitt primære OS er Linux og jeg bruker bare Windows på hjemme-PC når jeg må, dvs. programmer som ikke kjører under Linux. Og der ser jeg en stor nisje for ReactOS. For meg spiller det ingen rolle at en del programvare må etterinnstalleres, jeg ville uansett velge ReactOS for å kjøre mine Windows programmer. Kjørt i VM under Linux er det "berre lekkert".
Mvh. Arne H.
LMH1
Posts: 228
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:16 pm
Location: Norway

Re: ReactOS sin fremtid, bør ReactOS enterlignes linux?

Post by LMH1 »

Nå er jeg ikke så ofte her, lenger, om du leser kritikken jeg får, er det forstålig at jeg vil ha minst kontakt med mange av de som gir meg dårlig kritikk.
Gratulerer som ny bruker hos ReactOS, vi håper du vil være med å forbedre ReactOS etterhvert. Og at du vil trives som forum bruker.

Du kan godt gi tips, på ideer, helst bruk http://www.reactos.org/forum/viewforum.php?f=38 hvis du har spørsmål, konkret om prosjektet.

For nybegynner er:
http://www.reactos.org/no/about_userfaq.html
http://www.reactos.org/no/dev_start.html

God idee å starte.

Er selv linux fan, egentlig for det meste innenfor "Opensource/Free Software" kategorien.
Men siden jeg aldri blir fornøyd med lisenseringen, og mulighetene Microsoft tilbyr, håper jeg på at ReactOS vil kunne overta.

Vi håper på mange Ideer som gjør ReactOS til et bedre operativsystem en hva Apple/Microsoft klarer.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests