GUI

Nederlandstalige discussie over ReactOS

Moderator: i386DX

Post Reply
patjuhzz
Posts: 1
Joined: Mon Apr 07, 2008 10:01 pm

GUI

Post by patjuhzz »

Hallo,

Allereerst ben ik sinds vandaag nieuw op dit forum.

Naast mijn dagelijkse werkzaamheden, ben ik een delphi - programmeur.

Nu is C en Delphi natuurlijk iets geheel anders, maar ik vind dit project zeer, maar dan ook zeer interessand, dus heb ik de Source Code gedownload en bekeken.

Ik heb hier een paar vraagjes over, namelijk:

Ondersteunt ReactOS ook nog ISA kaarten?
en is het mogelijk om de GUI van bijvoorbeeld Explorer via een IDE aan te passen, dus het venster van bijvoorbeeld:
- Kladblok
- Beelscherm instellingen
- Explorer, zoals je bijvoorbeeld in de Delphi IDE venster kan maken, met bijvoorbeeld: labels, buttons, edit, menu's alles @ disgn time.

Patrick
SdC
Posts: 190
Joined: Thu Jan 24, 2008 3:52 pm
Location: GMT +1

Post by SdC »

Hoi Patrick,
Beetje leeg hier in het NL forum...
De GNU ontwikkelomgeving is in principe zonder IDE. Om forms aan te passen moet je de Resource files (.rc) aanpassen. Voor elke taal. Hiervoor zijn geloof ik wel wat wysiwyg resource editors beschikbaar, maar ik heb hier geen ervaring mee, en die horen ook niet bij RosBE dus alles op eigen risico.
Om je een voorbeeld te geven dat dit behoorlijk lastig is: ik had een bug aangemeld bij WINE (gelijksoortige Build Environment) dat de WineConfig dialoog te groot is (groter dan 480px verticaal) en dus niet bruikbaar is op VGA. Respons van ontwikkelaars: ja, ja, is toch wel erg lastig, laten we de default desktop maar op 800x600 zetten dan werkt het.... tja zo kan ik ook bugs oplossen :roll:
In elk geval veel plezier met ReactOS en op het forum.
PS via IRC kanaal kan je direct met de ontwikkelaars chatten; erg vriendelijke en behulpzame gasten.
i386DX
Moderator
Posts: 112
Joined: Wed Jun 22, 2005 2:08 pm
Location: Vlaanderen: Lokeren
Contact:

Post by i386DX »

Zoals je zelf al aanhaalt kun je C en Delphi totaal niet met elkaar vergelijken. Delphi is in weze een RAD-tool rond Pascal.

In theorie moet Reactos ook de ISA-kaarten gaan ondersteunen die ook in Windows NT (ruim gezien) ondersteund worden.

Explorer is, in tegenstelling tot de rest, niet geschreven in C, maar in C++.
Op dit moment wordt er trouwens gewerkt aan een nieuwe explorer (ik weet niet of die source zich al ergens in de tree bevindt, ondertussen is het al een tijdje geleden dat ik de ontwikkeling actief volgde).
Hier kan je alleszins info vergaren over de oude code welke compileerbaar is met Visual C++ (maar hier weet ik ook niet of je echt de RAD-functies kunt gebruiken zoals in Delphi).
Kladblok ed staan allemaal los van explorer en zijn gewoon in C geschreven, dus niet via grafische weg. In feite komt dit op het zelfde neer; in Delphi zet je een knop op het venster, in C schrijf je dat er een knop moet staan...
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests