Nederlandse Software

Nederlandstalige discussie over ReactOS

Moderator: i386DX

Post Reply
Disease
Posts: 51
Joined: Thu Apr 20, 2006 12:23 am

Nederlandse Software

Post by Disease »

Ik heb een groot aantal onafgemaakte projecten die inderdaad 'het wiel opnieuw uitvinden' omdat een MSN Client, een Messenger, en dergelijken wel bestaan.

Maar de hele point achter die projecten was compleet anders. Ik bouwde een vervanging voor de huidige software niet omdat het veel beter of veel functioneler zou moeten zijn, of er beter zou moeten uitzien, maar meer omdat software met de overtollige lading bullshit die je van Microsoft® krijgt me de neus uitkwam.

Informatieblokjes, bewegende (gif animaties) etcetera.

Vergelijk heel zwart en wit gezien Notepad maar eens met Microsoft® Word 97. of Windows 3.11b met Windows XP

Extra functies ben ik niet op tegen, dont get me wrong!

Het is meer het feit dat microsoft je helemaal volstouwt met "extra functies".


Nou ben ik nog niet eens begonnen over die ontzettend klantvriendelijke PAPERCLIP, en dat ga ik ook maar niet doen omdat ik dan van het forum verbannen word. :D

Maarja, is er behoefte aan software en zoja wat?
Disease
Posts: 51
Joined: Thu Apr 20, 2006 12:23 am

gf

Post by Disease »

Daar leken ze namelijk op het andere forum geen antwoord op te hebben.
Cristan
Posts: 170
Joined: Thu Feb 02, 2006 11:41 am
Location: The Netherlands

Post by Cristan »

Het is iets wat je enorm vaak hoort, dus behoefte aan dat soort software zal er zeker zijn.

Ikzelf zit er persoonlijk helemaal niet op te wachten. Zolang de interface maar fatsoenlijk is, kan ik me helemaal niet ergeren aan veel functionaliteit. Zelf vind ik Windows XP dan ook een heel stuk beter dan vorige versies (wel even skin en wallpaper aanpassen, maar dat is zo gebeurt). Ook office 2003 vind ik gewoon erg goed.

Ik geef toe dat er wat frustrerende dingen inzitten (welkom bij windows XP, klembord manager, plaktoetsen). Maar die dingen zijn met 1 of 2 klikken voorgoed verdwenen.

Maar dit is het ReactOS forum. Als ik je goed begrijpt, wil je wel wat standaard tools voor ReactOS schrijven die je anders met Windows mee zou krijgen? In dat geval kan ik het alleen maar toejuichen. Ik vind dat software die je met windows meekrijgt, gewoon simpel moeten zijn (dus niet de zoals de bloatware a la Windows Media player). Bovendien zal het ongetwijfeld mogelijk zijn om naar keuze, andere software te gebruiken met meer functionaliteit. Wel spreekt het voor zich dat deze software (als je het in de officiele builds erbij wilt hebben) ook minimaal een engelse vertaling zou moeten hebben.
Disease
Posts: 51
Joined: Thu Apr 20, 2006 12:23 am

Post by Disease »

Uiteraard heeft alle software die ik schrijf netzogoed een Engelse vertaling, omdat Nederlands mijn tweede taal is. In eerste instantie is dus elk programma dat ik schrijf in principe Engels.

Afgezien daarvan lijken er al heel veel tools te zijn, en zou ik niet weten waaraan ik nog kan meehelpen.
i386DX
Moderator
Posts: 112
Joined: Wed Jun 22, 2005 2:08 pm
Location: Vlaanderen: Lokeren
Contact:

Post by i386DX »

Disease wrote:Uiteraard heeft alle software die ik schrijf netzogoed een Engelse vertaling, omdat Nederlands mijn tweede taal is. In eerste instantie is dus elk programma dat ik schrijf in principe Engels.

Afgezien daarvan lijken er al heel veel tools te zijn, en zou ik niet weten waaraan ik nog kan meehelpen.
Dat is iets wat mij ook al opgevallen is. Ik heb al lang gezocht om nog eens een leuk projectje te starten, maar alles bestaat gewoon al...

Ik denk dat het dan ook niet nodig is om nog meer software te ontwikkelen (bos en bomen, je kent dat wel...). Er zijn trouwens ook veel dode projecten, het is gemakkelijk om met iets te beginnen, maar je ziet het veel dat het enkel bij goede ideeën blijft. Het lijkt mij nuttiger om bestaande software (opensource) te verbeteren/aan te passen of te vertalen.
Disease
Posts: 51
Joined: Thu Apr 20, 2006 12:23 am

Post by Disease »

Of iemand moet met een geweldig nieuw idee komen waar we met zijn allen aan kunnen werken. Maar ideeen komen ineens in je op, daar ga je niet over nadenken.

Media spelers zijn er al tientallen van, en hetzelfde geld voor codecs en al dat soort bullcrap.

aMSN vervangt de huide Messenger van Microsoft® en OpenOffice vervangt Microsoft® Office.

Is er iemand die ooit een idee had, maar niet de kennis of mogelijkheden had dat uit te werken? In that case (in dat geval??) zou ik het graag horen!
Disease
Posts: 51
Joined: Thu Apr 20, 2006 12:23 am

Post by Disease »

Niet dus. :(
Cristan
Posts: 170
Joined: Thu Feb 02, 2006 11:41 am
Location: The Netherlands

Post by Cristan »

Ik weet al een leuk project waar mensen daadwerkelijk op zitten te wachten, en waar we met zijn alleen aan kunnen werken: ReactOS!

Sorry voor het inkoppertje, maar ik denk gewoon dat hier de userbase niet groot genoeg is dat iemand hier een geniaal idee in handen heeft waar mensen daadwerkelijk op zitten te wachten. Vooral niet omdat dit een forum is van een open source project is die al de moeite waard is.

Aan de andere kant, ReactOS zal vast wel wat kleine projectjes hebben. Bijvoorbeeld een kloon van Calc, sndvol32, mspaint (wordt al aan gewerkt), defragmenteerder, speciale tekens, systeeminfo, patience, mijnenveger of een een ReactOS spel. Veel van dit soort klonen zijn er al, maar misschien niet allemaal. Dit zijn betrekkelijk simpele projecten, die met een beetje geluk wel door een hoop mensen gebruikt gaat worden.
Disease
Posts: 51
Joined: Thu Apr 20, 2006 12:23 am

Post by Disease »

Calc.exe zou ik in no time kunnen klonen. Dat is namelijk een van de meest simpele projecten die ik al klaar heb.

Kwestie van versie veranderen.

Die is overigens in C++, zou dat uitmaken?
Cristan
Posts: 170
Joined: Thu Feb 02, 2006 11:41 am
Location: The Netherlands

Post by Cristan »

Nee, dat is niet erg. Zolang het maar een los project is (wat het ook is). ReactOS explorer is bijvoorbeeld ook C++. Bovendien schijnt er al zo'n soort applicatie in de SVN te zijn, maar deze kan nog geen eens 3*3 uitrekenen.
mcuelenaere
Posts: 55
Joined: Sat Apr 08, 2006 2:26 pm
Location: Belgium

Post by mcuelenaere »

Cristan wrote:Nee, dat is niet erg. Zolang het maar een los project is (wat het ook is). ReactOS explorer is bijvoorbeeld ook C++. Bovendien schijnt er al zo'n soort applicatie in de SVN te zijn, maar deze kan nog geen eens 3*3 uitrekenen.
Ik denk dat de calculator voorlopig gemaakt is, alhoewel hij bij mij soms nog wat fouten geeft. Maar 3*3 kan ie al bereken. :lol:

edit:
Hij kan het wel, maar geeft rare tekens weer. Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met unicode ofzo.
Robby
Posts: 10
Joined: Sat Aug 26, 2006 4:06 pm
Location: Netherlands

Post by Robby »

Lijkt me niet zo moeilijk om leuke projectjes te verzinnen bv

- een OS vervanging voor total commander
- een goed genealogie programma
- een alternatief voor access

Of een bijdrage aan een bestaand project bv
- scripting voor abiword en gnumeric
- mailmerge tussen abowprd em gneric


Het probleem zit 'm meer in de omvang van dit soort projecten lijkt me

Groet Robby
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests